MASTER BEAN, gewoon speciale koffie!

Barista

MASTER BEAN

MASTER BEAN, gewoon speciale koffie! MASTER BEAN is een project van E-Care met diverse onafhankelijke koffieprofessionals en instellingen die werken aan de tewerkstelling en ontwikkeling van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Ons doel is om een gemeenschap van welbewuste maar ook betrokken koffiedrinkers te creëren die ons helpen ons project succesvol te maken. MASTER BEAN onderscheidt zich niet door de kwantiteit, maar door de kwaliteit. Geen exotische koffies en ook niet een breed assortiment. Gewoon speciale koffies, samengesteld door ervaren koffieprofessionals en verpakt en verzonden door medewerkers met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Door één van de koffies van MASTER BEAN te drinken steunt u ons project. Doel is om speciale koffies noch specialer te maken. Zo speciaal dat dit “het nieuwe normaal” wordt. Gewoon speciale koffies voor een eerlijke prijs. Van mensen voor mensen, ... alle mensen.

Onze partners

Wij brengen barista’s en ambachtelijke koffiebranderijen bij elkaar en nodigen ze uit om speciale koffies te branden. Deze koffiebranderijen branden deze koffies thans in kleine volumes, vanaf zelfs 10 kilo per branding. Samen maken ze unieke koffies die wij voor u "gewoon speciaal" willen maken. Naarmate we steeds meer koffieprofessionals spraken nam onze interesse en bewondering voor hen toe. Strikte milieuvergunningen, beperkte Covid-steun, veel kennis en passie, lange werkdagen, ondernemingszin en allemaal de wens om nog meer en nog betere koffie te gaan maken, ondanks dat de mogelijkheden er (nog) niet waren.

Scalabor (voorheen Presikhaaf Bedrijven) is het arbeidsontwikkelbedrijf voor Midden Gelderland en al sinds de introductie van de Senseo koffiemachine in 2001 een partner van E-Care. Thans wordt er op velerlei manieren en in diverse vormen samengewerkt en stellen we onze expertise en kennis in het begeleiden van mensen naar werk ook beschikbaar voor andere bedrijven en instanties zoals gemeenten, uitvoeringsorganisaties, reïntegratiebedrijven en scholen. Om dit zowel financieel als organisatorisch verantwoord te kunnen doen hebben we onze primaire werkprocessen aangepast en zo ingericht dat ze passen bij de vaardigheden van onze (kandidaat-)medewerkers. Dit proces van zogenaamd jobcarven en het doorvoeren van flinke organisatorische aanpassingen is een in gang gezette trein die niet meer kan worden gestopt. We moeten blijven ontwikkelen en nieuwe werkzaamheden opstarten om de instromers van nu straks goed en passend werk aan te kunnen bieden. Dat is niet alleen meer een wens, het is ons doel.

Onze koffies

Onze partners creëren koffies door bestaande koffies een dusdanige twist te geven zodat ze de overgang naar een breder publiek kunnen maken. Dat doen ze alleen maar met eerste klas kwaliteit koffiebonen, waaronder ook koffiebonen die de naam specialty coffee mogen dragen. Deze worden hetzij als single dan wel als een blend gebrand op een manier waardoor de smaakprofielen herkenbaar zijn. Niet te conservatief, maar zeker ook niet al te revolutionair.

De smaak van koffie

We bezochten koffiebranderijen en hadden gesprekken met diverse barista’s en baristatrainers. We wilden een aantal speciale koffies laten maken, gebrand door kleine koffiebranderijen die gezet in een volautomatische koffiemachine het predicaat 'lekkere en goede koffie' van professionele barista’s zou krijgen. Niet al te uitgesproken smaken voor slechts een kleine groep liefhebbers, maar koffies in de 6 verschillende smaakvarianten die een eerste kennismaking zouden moeten doorstaan en niet meteen buiten de deur gegooid zouden worden. Duidelijk maken dat een single koffie van 1 soort of melange van bijvoorbeeld 3 verschillende koffiebonen logischerwijs een meer uitgesproken en herkenbare smaak heeft dan de koffies met soms wel 9 melanges die in ons brein vastliggen als 'de smaak van koffie'.

Als we de smaak van koffie willen kwalificeren als "lekker", dan moeten we ons realiseren dat dat een persoonlijke oordeel is. Als we smaak willen objectiveren dan moeten we beoordelen of de smaak van de koffie "goed" is. Een goede smaak wil zeggen dat de koffie na de zetting de kenmerkende smaken heeft die de bedenker van de koffie heeft bedoeld te willen bereiken. Het predicaat goede koffie mag u overlaten aan onze barista’s en uw koffiemachine. Het predicaat lekkere koffie mag u zelf geven, waarbij u kunt spelen met de instellingen van uw apparaat. Laat ons weten wat u lekkere koffie vindt en hoe u deze heeft gezet. We stellen uw bijdrage op ons koffieplatform erg op prijs en laten dat blijken door regelmatig speciale cadeaus weg te geven. Wilt u ons laten weten wat u van de koffie vond, dan kan dit via MASTER BEAN Review & Win.